• 06 421 426 48
  • info@rijschoolnjoy.nl

Praktijk examen

Praktijkexamen

Na alle inspanning is het dan zover…het praktijk examen.
Op de dag van je examen word je ongeveer 1.5 uur voor je examen afgehaald door ons.
Dit geeft je de gelegenheid om even warm te rijden en de laatste dingen te bespreken.
Na een 3 kwartier rijden gaan we naar het examen centrum, omdat langer rijden geen zin heeft.
Vergeet niet dat je je volle concentratie erbij wil hebben met het examen.
Wil je op de dag van je examen nog wel meer lessen dan is dit bespreekbaar.
Voorwaarde is wel dat er minstens een half uur tussen het lessen en het examen zit.

Aangekomen bij het CBR bekijken we samen je zelfreflectieformulier welke je de les ervoor of thuis hebt ingevuld.
In de wachtruimte, die je wellicht nog kent van je tussentijdse toets, drinken we op ons gemak nog een kop koffie of iets anders.
Als het tijd is gaan we naar binnen en nemen plaats aan de tafel.
Na een korte uitleg van de examinator over hoe het examen eruit gaat zien, verplaatsen we ons richting de auto.

Vooraf

zelfreflectie
 
 
 
 
 
 
 
 
In het examencentrum maakt je eerst kennis met de examinator.
Deze legt uit hoe het examen verloopt.
Na controle van je identiteitsbewijs en je theoriecertificaat overhandig je het gesloten formulier zelfreflectie.
Op dat formulier heb je vóór het examen je sterke en minder sterke punten in het verkeer genoteerd.
Dit formulier wordt na de examenuitslag met je besproken.
Daarna volgt op de parkeerplaats een ogentest, waarbij je het kenteken van een stilstaande auto moet kunnen lezen op een afstand van ongeveer 25 meter.
Vervolgens vraagt de examinator je een aantal voorbereidings- en controlehandelingen uit te voeren aan de examenauto.

Tijdsduur

Het praktijkexamen voor de personenauto duurt 55 minuten.
Hiervan is een kwartier beschikbaar voor een introductie en voor de toelichting op de uitslag achteraf.
Je kunt je instructeur vragen om mee te rijden en bij het eindgesprek aanwezig te zijn.
Dan leert je des te meer van het examen.
Soms kan de instructeur uiteindelijk niet mee omdat bijvoorbeeld een examinator in opleiding voorrang krijgt.

De rit

Dan begint de rit. De examinator let onder meer op de beheersing van de auto, kijkgedrag, voorrang verlenen en het rekening houden met andere weggebruikers.
Hij beoordeelt je op zeven examenonderdelen, zoals het in- en uitvoegen, het gedrag bij kruispunten en de bijzondere manoeuvres.
Je krijgt tijdens het examen alle gelegenheid te laten zien wat je kunt.
Helemaal foutloos hoeft niet, het gaat om het totaalbeeld.
Belangrijk is hoe je reageert op het overige verkeer en of je de situatie meester bent.
Kortom, de examinator bekijkt of je voldoende in huis hebt om veilig en zelfstandig aan het verkeer deel te nemen.
Tijdens het examen rijdt je een gedeelte – zo’n tien tot vijftien minuten – zelfstandig naar een bepaalde bestemming.
Als je voor dit praktijkexamen tijdens de tussentijdse toets een vrijstelling hebt verdiend voor de bijzondere manoeuvres, dan wordt dit onderdeel overgeslagen.
De vrijstelling geldt altijd alleen voor het eerstvolgende praktijkexamen na je tussentijdse toets.

Het CBR heeft ook een filmpje gemaakt over het praktijkexamen:

Geslaagd

Direct na afloop vertelt de examinator in het examencentrum de uitslag.
Als je bent geslaagd, bespreekt de examinator het zelfreflectieformulier met jou en wordt je Verklaring van rijvaardigheid en de Verklaring van geschiktheid geregistreerd in het Centraal Rijbewijzen Register (CRB).
De gemeenten en het CBR kunnen dit register raadplegen om vast te stellen of je bent geslaagd voor het examen.
De registratie van de Verklaring van rijvaardigheid is drie jaar geldig, de registratie van de Verklaring van geschiktheid een jaar.

Het rijbewijs ophalen

Bij het gemeentehuis in jouw woonplaats kunt je, tegen overlegging van een pasfoto, legitimatie en het vereiste bedrag, je rijbewijs aanvragen.
Om bij de gemeente voor het rijbewijs in aanmerking te komen, moet je op het moment van aanvraag in Nederland wonen en in het jaar daarvóór minstens 185 dagen in Nederland hebben gewoond.

Gezakt

Wanneer je bent gezakt, licht de examinator toe welke onderdelen onvoldoende waren.
Het uitslagformulier met deze punten kan je instructeur achteraf voor je uitdraaien.
Het is verstandig deze punten te bespreken met je instructeur in verband met vervolglessen.
Daarna bespreekt de examinator het formulier zelfreflectie met jou.
Wanneer je antwoorden op het zelfreflectieformulier verschillen van de bevindingen van de examinator, is het verstandig dit ook met je instructeur te bespreken.

Njoy the Ride!

  • Njoy Nieuws

  • RSS Branche Nieuws

    • Veel belangstelling voor WRM-bijscholing in Zweeds Lapland 7 december 2018
      De WRM bijscholing in Zweeds Lapland, georganiseerd door Dutch Automotive Events samen met Lenoir Opleidingen, zit bijna vol. “En dat al binnen drie weken”, zegt Wilfried Giesen, docent-instructeur en eigenaar van Dutch Automotive Events. De reis naar het Zweedse Arvidsjaur vindt plaats in februari. De referenties afkomstig van de rijinstructeurs die afgelopen februari hebben deelgenomen, […]
    • Praktijkexamen CBR wordt vernieuwd 6 december 2018
      Het praktijkexamen is aan vervanging toe. Het CBR gaat het examen daarom vernieuwen, zoals het verbeteren van de routes en de beoordelingsmethode bij het examen. Dat staat beschreven in de plannen die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat donderdag heeft gepresenteerd om de verkeersveiligheid te verbeteren. Ook moet er meer aandacht komen voor de hogere ordevaardigheden […]
    • Ministerie: rijinstructeurs mogen telefoon niet meer gebruiken tijdens rijles 6 december 2018
      Rijinstructeurs die hun telefoon gebruiken tijdens het lesgeven, geven een verkeerd voorbeeld aan de beginnende bestuurder. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil daarom het telefoongebruik door instructeurs verbieden en gaat hiervoor in overleg met de rijschoolbranche. Dat staat in het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 dat minister Cora van Nieuwenhuizen donderdag heeft gepresenteerd. Rijinstructeurs mogen op […]
    • CBR scherpt eisen aan voor cursussen Code 95 6 december 2018
      Om de kwaliteit van de nascholing Code 95 te vergroten, wil het CBR strengere eisen stellen. Er zijn volgens het CBR nog te veel verschillen in uitvoering en kwaliteit bij de nascholing voor chauffeurs. Het hanteren van leerdoelen moet de kwaliteit verbeteren.  Dat heeft het CBR deze week bekendgemaakt. “In de huidige minimumeisen zijn onderwerpen […]
    • Sanctie verandert: vreugde én kater in de rijschoolbranche 5 december 2018
      Rijinstructeurs zullen hun lesbevoegdheid niet meer verliezen als zij zakken voor de praktijkbegeleiding. Is dat goed of slecht nieuws? Daarover is grote verdeeldheid binnen de rijschoolbranche. Dinsdag stemde de Tweede Kamer in met het amendement dat regelt de sanctie op praktijkbegeleiding wordt aangepast. RijschoolPro peilde de stemming bij de brancheorganisaties. Over een groot deel van […]
  • Volg ons op FaceBook

  • tags